Pedicuresalon Relaxing Feet

Besteed aandacht en tijd aan uw voeten

Hielspoor

Een hielspoor, hoe ontstaat - en hoe herken je het.


Onder uw voet loopt een brede pees, de voetzoolpees, die de voorvoet met de hiel verbindt. De plek waar deze pees aan het hielbeen vastzit, kan bij overbelasting pijn gaan doen. We noemen dat hielspoorklachten.

Hielspoorpijn is de meest voorkomende pijnklacht aan de hiel. Hielspoor komt vooral voor bij mensen boven de 40 jaar.


Hielspoorklachten ontstaan door tijdelijke of langdurige overbelasting van de voetzoolpees. De aanhechting van de pees aan het hielbeen staat onder spanning en gaat irriteren en ontsteken. Hielspoorklachten ontstaan meestal geleidelijk. Soms ontstaan de klachten ineens door een blessure, bijvoorbeeld wanneer u een harde landing maakt met platte voeten op een harde ondergrond.


U voelt een felle, scherpe pijn onder uw voet (tegen uw hiel aan) wanneer u erop staat of loopt. In rust stopt de pijn vrijwel direct. In sommige gevallen blijft de pijn gedurende de hele dag aanwezig en wordt het lopen zeer beperkt.


De ergste pijn gaat meestal binnen een tot vier maanden vanzelf weer over. Meer dan 80% van de mensen met hielspoorklachten is binnen een tot twee jaar genezen.


De kans op overbelasting van de voetzoolpees is groter


  • bij overgewicht
  • bij hardlopen op harde ondergrond
  • bij werk waarbij u lang moet staan
  • als u een lange wandeling maakt en niet gewend bent te lopen
  • bij sporters die veel hardlopen of springen (bijvoorbeeld tennis of volleybal)
  • bij een afwijkende vorm (bijv. platvoeten) of stand van de voeten en/of een verkeerd looppatroon

Adviezen


  • Rust is allereerst belangrijk
  • Het dragen van goed schoeisel is zeer belangrijk
  • Blijf bewegen maar neem rust als u weer pijn krijgt. Doorgaan bij pijn vertraagt het herstel
  • Zorg bij sporten dat u minder zwaar traint en bouw de training geleidelijk op om te voorkomen dat de pijn verergert
  • Vermijd harde ondergrond, snel van start gaan (zonder de spieren eerst op te warmen en op te rekken), snelle sprints, en krachtig afzetten (springen) als u merkt dat dat pijn doet.
  • Als u tijdens het sporten klachten houdt, kies dan tijdelijk voor zwemmen of fietsen om uw voet minder te belasten.
  • Probeer af te vallen als u overgewicht heeft.
  • U kunt oefeningen doen om de voet- en kuitspier te rekken en te versterken.
  • Zachte hakstukjes of steunzolen die u in uw schoen legt helpen om schokken op te vangen.

   

  • Shockwave therapie. Dit is gebaseerd op geluidsgolven die met een soort stift of bol direct gericht worden op de plek van het hielspoor. Ze prikkelen het aangetaste peesweefsel, waardoor een genezingsreactie in beweging kan worden gezet. De behandeling kan vrij pijnlijk zijn. Als de behandeling succes heeft zijn meestal 4 tot 6 behandelingen nodig.
  • Koelen kan de pijn tijdelijk verminderen, maar heeft geen invloed op het herstel. Wikkel ijs in een doek en leg het 10 minuten op de pijnlijke plek.

  • Tapen heeft geen invloed op het herstel

  • Injectie in uw hiel met daarin een verdovend middel en een ontstekingsremmer (corticosteroïd). Zo nodig kan dit twee tot drie keer worden herhaald, steeds met vier weken ertussen. De pijn kan hierdoor tijdelijk verminderen, maar na verloop van weken komen de klachten weer terug. Injecties hebben geen invloed op de duur van het herstel.

  • Sommige mensen hebben baat bij accupuntuur                                                                                               



Voor geen enkele behandeling is bewezen dat het helpt